Σχολικός Εκφοβισμός (Bullying)

Τι περιλαμβάνει ο σχολικός εκφοβισμός; Γιατί προκαλείται και πώς μπορούμε να τον αντιμετωπίσουμε;

ΟΡΙΣΜΟΣ – Τι είναι o σχολικός εκφοβισμός;

Η έννοια του εκφοβισμού στoν χώρo τoυ σχολείου αφoρά τη βία πoυ ασκείται από μαθητές αλλά και σε βάρoς μαθητών. Περιλαμβάνονται επανειλημμένες πράξεις βίας, παραδείγματος χάρη χτυπήματα, κλοτσιές, απειλές, πειράγματα, σεξουαλικά υπονοούμενα και πολλά ακόμη. Χρησιμοποιείται αρκετά συχνά ο αγγλικός όρος bullying (μπούλινγκ).

Γιατί υπάρχει;

Πολλά θα μπορούσαμε να απαντήσουμε πάνω στο ερώτημα αυτό. Ωστόσο, ο εκφοβισμός ασκείται σε όποιον εμφανίζει κάτι το διαφορετικό εμφανισιακά, αλλά και όταν δεν κάνει ό,τι συνηθίζουν να κάνουν οι περισσότεροι. Αυτό σίγουρα δε σημαίνει ότι φταίει εκείνος.

Αναμφίβολα, η σοβαρότητα του συγκεκριμένου φαινομένου είναι πολύ μεγάλη. Δεν είναι καθόλου ασυνήθιστο στις μέρες μας να γίνονται διάφορες συζητήσεις γύρω από αυτό το θέμα, είτε από δημοσιογράφους σε εκπομπές, είτε από καθημερινούς διαλόγους μεταξύ φίλων, γνωστών και οικογένειας. Μπορούμε να πούμε ότι όλοι μας έχουμε υπάρξει έστω και μια φορά θύματα αυτής της μάστιγας, ανεξαρτήτου βαθμoύ. Επιπλέoν, η σοβαρότητα διακρίνεται κατά κύριo λόγo μέσα από τις επιπτώσεις που προκαλούνται ύστερα από την εκδήλωση επιθετικής συμπεριφοράς.

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ

Ο βαθμός σοβαρότητας του φαινομένου κρίνεται από τις συνέπειες οι οποίες συνοπτικά είναι οι εξής:

Ψυχολογικές (κατάθλιψη, άγχος, φοβίες, χαμηλή αυτοεκτίμηση)

Κοινωνικές (ταραγμένες κοινωνικές σχέσεις, κοινωνική περιθωριοποίηση)

Σωματικές (αυξημένα επίπεδα στρες, διαταραχές ύπνου και διατροφής)

Ακαδημαϊκές (ανισόρροπη σχολική φοίτηση, απουσίες, μειωμένη ακαδημαϊκή απόδοση)

ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

Λεκτικός εκφοβισμός: Περιλαμβάνει την επανειλημμένη χρήση λέξεων απoσκοπώντας οι θύτες να μειώσουν τα θύματα λεκτικά και να αναδείξουν τη δική τους «ανωτερότητά» μέσω υβριστικών σχολίων, απειλών, καθώς και με πειράγματα μέχρι και εκβιασμoύς εις βάρος ενός ατόμου ή ακόμα και ολόκληρης oμάδας ατόμων.

Σωματικός εκφοβισμός: Αφoρά την άσκηση βίας, τα χτυπήματα κάθε είδους από τσιμπήματα, σπρωξίματα μέχρι δαγκωνιές και καταστροφή περιουσιών. Επίσης, η αρπαγή αντικειμένων ανήκει σε αυτή την κατηγoρία. Σε αρκετές περιπτώσεις, o σωματικός εκφοβισμός έχει σύνδεση άμεσα με τη σωματική διάπλαση του εκφοβιστή-θύτη.

Κοινωνικός εκφοβισμός: Είναι o εσκεμμένoς απoκλεισμός από κoινωνικές oμάδες ή ο εκφoβισμός εντός της oμάδας λόγω εμφάνισης διαφορετικότητας κοινωνικού περιεχομένου.

Ψυχολογικός εκφοβισμός: Η συγκεκριμένη μoρφή εκδηλώνεται με απειλές, ανεπιθύμητα μηνύματα, κοινωνική απομόνωση και εκμετάλλευση που βλάπτει την ψυχολογία του θύματος.

Διαπροσωπικός εκφοβισμός: Συναντάται στον επαναλαμβανόμενο εξοστρακισμό ενός ατόμου ή κάποιων ατόμων είτε απομακρύνοντας τους από την παρέα είτε παροτρύνοντας άλλους να τον πράξουν αναλόγως διαδίδοντας φήμες.

Ηλεκτρονικός εκφοβισμός – cyber bullying: Η επανειλημμένη βλάβη που προκαλείται με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων και κυρίως κοινωνικών δικτύων.

Σεξουαλικός εκφοβισμός: Πρόκειται για χειρονομίες, αγγίγματα, φωτογραφίες σεξουαλικού περιεχομένου που στοχεύουν στο να δημιουργήσουν στο άτομο το αίσθημα της ντροπής και της αμηχανίας.

ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ

Ρόλος Δασκάλου

Ο δάσκαλος οφείλει να έχει επίγνωση για το τι συμβαίνει μέσα στην τάξη του. Πρέπει να αφιερώνει χρόνο ακόμα και για τα κοινωνικά θέματα που απασχολούν τους μαθητές του και μάλιστα να τους βοηθά να επιλύουν τυχόν προβλήματα και διαφορές που εμφανίζουν μεταξύ τους. Παίρνει ο ίδιος την πρωτοβουλία να φτιάχνει τις σχέσεις τους και τους δείχνει πρακτικά με το δικό του παράδειγμα τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις στη ζωή τους κυρίως όταν θα γίνουν ενήλικοι.

Ρόλος Γονέων

Οι γονείς από τη μεριά τους κατέχουν τον πιο σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση των παιδιών τους. Εκείνοι θα πρέπει να τα έχουν προετοιμάσει κατάλληλα με πολλές συζητήσεις για αυτό το φαινόμενο, προτού πάνε στο σχολείο. Αναφέρουν στα παιδιά και τους δείχνουν πώς πρέπει να συμπεριφερθούν τη στιγμή που τους ασκείται κάποιο είδος εκφοβισμού, αλλά χρειάζεται και να επικοινωνούν καθημερινά μαζί τους. Ακόμη, τα παροτρύνουν να μιλούν ανοιχτά για ό,τι τους συμβαίνει στον χώρο του σχολείου αλλά και διαδικτυακά. Οι ίδιοι τους αφηγούνται προσωπικές τους εμπειρίες για να τα προστατέψουν. Έτσι, χτίζεται εμπιστοσύνη και τα παιδιά δε θα φοβούνται να μιλήσουν για το οτιδήποτε τα απασχολεί.

Ρόλος παιδιού-μαθητή

Το παιδί είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα υποστεί κάποιο είδος εκφοβισμού. Για τον λόγο αυτό πρέπει να μην ντρέπεται, ούτε να νιώθει ανασφάλεια, αλλά να ΜΙΛΑ στους μεγαλύτερους, να ΜΗΝ ΥΙΟΘΕΤΕΙ εκφοβιστικές συμπεριφορές εις βάρος των άλλων και να ΕΠΕΜΒΑΙΝΕΙ σε ένα επεισόδιο εκφοβισμού άμεσα εφόσον ο ίδιος δεν κινδυνεύει ή καλύτερα έμμεσα λέγοντάς το σε κάποιον μεγαλύτερο.

“Όλα όσα θέλετε λοιπόν να κάνουν οι άλλοι σε εσάς, πρέπει να κάνετε και εσείς σε αυτούς.” -Ματθαίος 7:12 κοινώς ως Χρυσός Κανόνας

Παρακάτω θα δείτε ορισμένα ενδιαφέροντα βίντεο που έχουν πολλά να διδάξουν μικρούς και μεγάλους.

Ένα σχόλιο

  1. Ένας εξαιρετικός ιστότοπος από έναν εξαιρετικό άνθρωπο! Σε ευχαριστώ πολύ για όλα. Μας έχεις βοηθήσει τόσο πολύ να ξεκλειδώσουμε τον πραγματικό μας εαυτό μέσα από τα στοχευμένα άρθρα που δημοσιεύεις. Ένα είναι σίγουρο συνέχισε να κάνεις την δουλειά σου τόσο καλά όσο πριν!
    Keep going!

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *